Destacat a l'Ajuntament

JornadA+SJornadA+S

Més de 200 persones participen en la Jornada Ajuntament + Sostenible

La trobada dels treballadors i treballadores municipals compromesos amb la sostenibilitat va tenir lloc el passat 28 de novembre al Centre Cívic La Sedeta

Set anys després de celebrar la primera Convenció Ajuntament+Sostenible aquest any s'ha celebrat una nova jornada amb èxit per constatar els objectius assolits i marcar nous reptes i compromisos per contribuir conjuntament a la millora de la sostenibilitat.

El matí es va iniciar amb la benvinguda de la tinenta d'alcaldia d'Ecologia Urbana, Janet Sanz, que va expressar la necessitat de fer balanç d'allò que s'ha fet, però també la voluntat de posar-se nous reptes "per tal d'aconseguir que aquesta ciutat sigui un referent en sostenibilitat".

El programa de la jornada començava amb una ponència inspiradora sobre l'impacte de la nostra activitat sobre el clima a càrrec del meteoròleg de TV3 Francesc Mauri. Seguidament es va presentar el nou marc de contractació sostenible amb un diàleg entre César Sánchez, de coordinació de la contractació administrativa, Mar Campanero, responsable del programa A+S i Anna Majó directora tècnica d'innovació digital.

Durant la pausa cafè els assistents van poder participar en un 'photocall' en el qual podien escriure en una pissarra els compromisos ambientals que estaven disposats a assumir. Després de l'esmorzar, la jornada va continuar amb una dinàmica participativa en grups on es van recollir propostes sostenibles.

La cloenda de la jornada va anar a càrrec del gerent municipal, Jordi Martí, i el comissionat d'Ecologia, Frederic Ximeno. Ambdós van lliurar els premis Ajuntament+Sostenible a deu propostes de bones pràctiques:

  • El desplegament del Pla Estratègic de Sostenibilitat de l'Institut de Cultura de Barcelona i obtenció de Distintius de Qualitat Ambiental per a 15 equipaments culturals
  • La introducció de criteris de sostenibilitat en el Plec d'Elements de Comunicació de la Via Pública (banderoles) per part de la Direcció de Comunicació
  • El Programa d'impuls a la biodiversitat local en espais i edificis municipals per part de la Direcció d'Espais Verds i Biodiversitat
  • El desplegament del Pla Estratègic de Sostenibilitat Interna de la Gerència de Seguretat i Prevenció i electrificació de la flota de motos de la Guàrdia Urbana
  • L'aplicació de mesures d'eficiència energètica en la xarxa de biblioteques municipals per part del Consorci de Biblioteques en col·laboració amb la Direcció de Logística i Manteniment i la Direcció del Programa Jurídic Administratiu de la Direcció de Serveis Generals (Gerència de Recursos), l'Agència de l'Energia de Barcelona, Barcelona Activa i els districtes
  • L'ambientalització del plec menjador de les escoles bressol públiques municipals a càrrec de l'Institut Municipal d'Educació
  • L'obtenció del distintiu de Qualitat Ambiental per edificis d'oficines i del Certificat Edifici Amic de la Bici
  • La incorporació de la sostenibilitat com a eix estratègic de la Xarxa d'Ateneus de Fabricació
  • L'eficiència energètica i qualitat ambiental en la contractació del disseny i construcció d'equipaments municipals del Districte de Sant Andreu i BIMSA
  • La implantació de mesures per a l'ambientalització de festes i esdeveniments per part del Districte de Gràcia, Districte de Sants i BSM.

Podeu veure tots els vídeos de les bones pràctiques premiades aquí i per descarregar-vos els resum de la jornada en el següent enllaç.  

Carrer Avinyo 1Carrer Avinyo 1

Segon edifici municipal certificat amb el segell "amic de la bici"

Foment de l'ús de la bicicleta entre els treballadors

Les oficines de l'edifici del carrer avinyó número 7, on es troba la Direcció de Logística i Manteniment de la Gerència de Recursos, s'han certificat amb el segell "Edifici Amic a la Bicicleta" (Bike Friendly Building). Per a obtenir el distintiu s'han tingut en compte els següents aspectes:

  • Accessibilitat amb bicicleta fins a l'edifici.
  • Aparcaments interiors o tancats per a bicicletes.
  • Aparcaments exteriors per a bicicletes.
  • Senyalització sobre l'accés amb bicicleta a l'edifici.
  • Serveis complementaris per al ciclista.
  • Polítiques de promoció de la bicicleta a la feina.

Carrer Avinyo 2Aquest projecte s'inclou en el marc del del Projecte "A la Feina, Bicia't", promogut des del Programa Ajuntament+Sostenible amb l'objectiu de fomentar l'ús de la bicicleta entre els treballadors. També forma part del desplegament de la Mesura de govern de l'Estratègia de la Bicicleta per tal de donar més protagonisme a la bicicleta a la ciutat.

A més a més, aquest edifici municipal ja estava certificat amb el Distintiu de Garantia de Qualitat Ambiental (DGQA) per la categoria d'edificis d'ús oficines, que reconeix l'aposta per l'eficiència i la sostenibilitat.

Font i més informació: Ajuntament de Barcelona.

GUB_plecGUB_plec

Nova licitació de 145 vehicles híbrids per a la Guàrdia Urbana de Barcelona

Creixement de la flota de vehicles híbrids del 5% en el 2017 al 89% en el 2018

La Gerència de Seguretat i Prevenció de l'Ajuntament de Barcelona ha obert una nova licitació per al servei de subministrament de 145 vehicles turisme híbrids per a cobrir les necessitats operatives de la Guàrdia Urbana de Barcelona per al període 2018-2023. La progressiva ambientalització de la flota de vehicles, d'acord amb els criteris que estableix la Instrucció tècnica per a l'aplicació de criteris de sostenibilitat en els vehicles, és una de les prioritats de la Gerència de Seguretat i Prevenció.

En la modalitat d'arrendament i durant 60 mesos, el plec de prescripcions tècniques de la licitació detalla les condicions d'equipament i transformació dels vehicles, les condicions d'arrendament, les condicions del servei de manteniment i reparació de la flota de vehicles i la pòlissa d'assegurança. Concretament, les principals característiques tècniques dels turismes que fan referència als aspectes ambientals són les següents:

  • Motorització del vehicle híbrid (potència del motor tèrmic, de l'elèctric i del sistema híbrid) i classificació (EURO 6W)
  • Limitació de consums dels vehicles turismes (urbà, extraurbà i combinat)
  • Emissió de CO2 (combinat)
  • Elements de llums de tipus LED

En el següent gràfic s'observa l'evolució prevista de l'energia motriu de la flota de turismes de la Guàrdia Urbana de Barcelona (GUB) en el període 2015-2019. El creixement més representatiu és el que experimenten els turismes híbrids del 2017 al 2018 al passar d'un 5% a un 89%. (Font: Departament de Logística i Infraestructures de la GSP):

Flota_GUB

L'electrificació de la flota de vehicles de la Guàrdia Urbana de Barcelona, a partir del 2018, forma part d'un dels eixos estratègics del Pla Estratègic de Sostenibilitat Interna de la GSP. Des del 2013, s'han dut a terme progressives proves pilot per fomentar l'adquisició de vehicles amb tecnologies menys contaminants que puguin donar servei a les activitats relacionades amb la seguretat i la mobilitat, amb la Guàrdia Urbana i amb el Servei de Prevenció, Extinció d'Incendis i Salvament.

Per a més informació podeu descarregar el plec de prescripcions tècniques i el plec administratiu.

El Graner 2El Graner 2

Nou equipament de l'ICUB amb certificació ambiental

El centre Graner - Illa Phillips ha rebut la certificació del Distintiu de Garantia de Qualitat Ambiental (DGQA) de la Generalitat de Catalunya per a equipaments escènics i musicals i centres i espais d’arts visuals.

El Graner - Illa Phillips és un centre de creació i aprofundiment del llenguatge del cos i del moviment, és un equipament de l'ICUB gestionat pel Mercat de les Flors, amb la col·laboració de l'Associació de Professionals de la Dansa de Catalunya (APDC) i l'Associació de Companyies Professionals de Dansa de Catalunya (ACPDC).

Amb la certificació del Graner amb el Distintiu de Garantia de Qualitat Ambiental (DGQA) de la Generalitat de Catalunya, ja són 15 els equipaments de l'ICUB (de gestió directa i indirecta) amb certificació ambiental.

Els criteris del DGQA per a equipaments escènics i musicals i centres i espais d'arts visuals se centren en optimitzar el consum de l'energia i l'aigua, reduir la generació de residus i augmentar l'ús de productes i serveis ambientalment preferibles. A més de la minimització de l'impacte negatiu sobre el medi i el foment de la sensibilitat ambiental dels usuaris, els criteris ambientals que s'estableixen pretenen també facilitar als responsables i gestors d'aquests equipaments la recopilació de dades que els permetin en primer lloc, conèixer l'estat del seu equipament i en segon lloc, millorar la gestió de l'equipament quan això sigui possible. Podeu consultar els criteris en detall en aquest enllaç.

La certificació ambiental dels equipaments forma part del Pla de Sostenibilitat de l'iCUB, una eina transversal i permanent per incorporar la sostenibilitat en tots els àmbits i espais de treball de l'ICUB.

Bombers_1Bombers_1

Els Bombers de Barcelona netegen una part del fons marí de la ciutat

Rescat de bicicletes, patins i tanques i retirada de residus del fons del mar

El dilluns 18 de desembre ha tingut lloc l'operatiu de recerca de residus i neteja del fons marí en el Moll de Bosch i Alsina 16A a càrrec dels Bombers de Barcelona (Servei de Prevenció, Extinció d'Incendis i Salvament). Un grup de 22 bombers voluntaris han fet una immersió d'una hora de durada i, un cop dins l'aigua, lliguen els objectes amb cordes i amb l'ajuda d'una petita grua els treuen i dipositen en un contenidor per dur-los a reciclar. La zona escollida és la més adequada per a l'accessibilitat a la làmina d'aigua i l'extracció dels objectes, ja que és òptima per emplaçar el contenidor. Per fer-ho possible s'ha comptat amb la logística pròpia de SPEIS i del Port de Barcelona:

  • 2 Foxtrots pel transport de material i submarinistes (furgonetes)
  • 1 Juliet (camió amb ploma i caixa)
  • Carpa de Bombers
  • Retèn d'ambulància de Montjuïc
  • J-12 (camió amb material de submarinistes i ploma) per recolzament de feines de superfície i la barca BS-2 per control de trànsit marítim
  • Policia Portuària de presència (Guardamolls) al Moll durant la immersió
  • 2 contenidors per ubicar els diversos objectes que extrets del fons (Manteniment del Port)

L'activitat, programada un cop l'any, té com a objectiu recollir els residus però també conscienciar als ciutadans sobre la importància de no perjudicar el medi marí.

Bombers_2Bombers_3Bombers_4

Autoria de les fotografies: Joaquim Pol, Bombers de Barcelona.

Font i més informació: Servei de Prevenció, Extinció d'Incendis i Salvament de l'Ajuntament de Barcelona i Betevé.

Guia_contractació_innovadoraGuia_contractació_innovadora

Noves guies: Contractació Pública Innovadora i Compra Pública de TIC

Eines globals per assolir els objectius d’eficiència social, ambiental i d’innovació en la contractació pública

L'Ajuntament de Barcelona ha presentat les noves guies de Contractació Pública Innovadora i de compra de serveis de tecnologies d'informació i comunicació (TIC). Ho ha fet en el marc de la III reunió de la Taula de contractació pública on l'Ajuntament col·labora i dialoga amb el teixit empresarial i associatiu de la ciutat, especialment les petites i mitjanes empreses i empreses socials, i que ha servit també per avançar el Pla de Contractació Pública Sostenible del 2018.

Desprès d’aprovar les guies de contractació pública social i ambiental, el Govern municipal ha presentat els dos nous protocols d’actuació en innovació i matèria TIC, i ha avançat el Pla de Contractació Pública Sostenible del 2018, que guiarà els contractes i les licitacions de tot el grup Ajuntament de Barcelona durant l’any vinent. Aquest Pla 2018, que s'està ultimant, inclou indicadors, com ara la voluntat de doblar el percentatge de vehicles de baixes emissions adquirits per a la flota municipal o de mantenir l'adquisició del 100% d'electricitat verda amb Garantia d'Origen (GdO), de fonts renovables o de cogeneració d'alta eficiència. Així mateix estableix com a criteris d'adjudicació que la valoració del preu no superi més del 35% de la puntuació total establerta, o la millora de salaris.

La nova Guia de la contractació pública per a la innovació (CPI), és una aposta estratègica que té per objectiu convertir la compra pública en una activitat estratègica que doni resposta a les necessitats i als reptes del sector públic i de la societat.

La Guia de Compra Pública de TIC proporciona una visió global de l’estratègia municipal pel que fa a la compra de tecnologia i serveis tecnològics, amb l’objectiu de facilitar als responsables de les diferents àrees i òrgans municipals, directius i gestors de serveis públics, informació detallada sobre el “per què”, el “què” i el “com” cal aplicar i contractar solucions o proveïdors tecnològics.

Font i més informació en el Servei de Premsa.

Més notícies

BOE_llei_CPBOE_llei_CP

Aprovació de la nova Llei de contractes del sector públic

Transposició de les Directives europees 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014

En data 9 de novembre de 2017 s'ha publicat al BOE la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell, 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014. Aquesta Llei entrarà en vigor el dia 9 de març de 2018, excepte alguns articles i una disposició.

El text presenta algunes novetats destacables respecte de versions anteriors. La principal és la incorporació al nostre ordenament jurídic del concepte de compra pública estratègica contingut a les Directives europees. Això significa un canvi de paradigma: fins ara, la selecció dels proveïdors dels béns i serveis públics es basava de forma predominant en el preu, mentre que les Directives europees contemplen que aquesta selecció es faci en termes d'una major relació preu-eficàcia i que les compres públiques puguin perseguir també objectius secundaris de caràcter social, ambiental, d'innovació o de foment de la participació de les PIME.

Entre altres qüestions, el nou text suposa el reconeixement dels serveis d'Arquitectura i Urbanisme com prestacions de caràcter intel·lectual i, en aquest sentit, promou la prevalença de la qualitat de l'oferta sobre el preu i considera el concurs de projectes amb intervenció de jurat com a procediment adient a utilitzar en els projectes d'especial complexitat, valorant-se les propostes a través dels valors arquitectònics, funcionals i mediambientals.

Fonts i més informació Junta Consultiva de Contractació Administrativa, Escola d'Administració Pública de Catalunya i Col·legi d'Arquitectes de Catalunya.

Llei_CCLlei_CC

La Llei de canvi climàtic promou la contractació pública verda

Pionera a l’Estat espanyol, estableix criteris obligatoris per a l'ús eficient dels recursos i per minimitzar les emissions de GEH

El Parlament aprova la nova Llei de canvi climàtic per regular mesures encaminades a la mitigació i l’adaptació al canvi climàtic perseguint, concretament, 5 finalitats:

  1. Aconseguir que Catalunya redueixi tant les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle (GEH) i afavorir la transició cap a una economia baixa en carboni.
  2. Reforçar i ampliar les estratègies i els plans que s’han elaborat durant els darrers anys.
  3. Promoure i garantir la coordinació de totes les administracions públiques catalanes, i fomentar la participació de la ciutadania, dels agents socials i dels agents econòmics.
  4. Esdevenir un país capdavanter en la investigació i aplicació de noves tecnologies, i reduir la dependència energètica de Catalunya de recursos energètics externs.
  5. Fer visible el paper de Catalunya al món, tant en els projectes de cooperació com en la participació en els fòrums globals de debat sobre el canvi climàtic.

La Llei estableix que les administracions públiques han de gravar les actuacions que fan augmentar la vulnerabilitat o incrementen les emissions de GEH i han d'incentivar fiscalment les actuacions que afavoreixen l'adaptació al canvi climàtic o la reducció d'emissions. Es gravaran les emissions portuàries de grans vaixells.

Pel que fa a les previsions de la Llei sobre contractació pública, la Llei estableix que s'ha de promoure el model contractual de rendiment energètic amb garantia d’estalvi com a forma prioritària de col·laboració pública i privada per a la renovació energètica d’edificis i equipaments públics. També especifica que els departaments de la Generalitat i els organismes que en depenen han “d’incloure en tots els procediments de contractació pública en què resulti adequat a llur objecte especificacions tècniques i criteris d’adjudicació específics relatius a l’ús eficient de recursos i a la minimització de les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle” (article 29).

Així mateix, es disposa que “en el règim de contractació de tot el sector públic de Catalunya, s’han d’establir criteris objectius que, en el marc dels principis de llibertat d’accés, transparència, igualtat, objectivitat i eficiència, promoguin la contractació verda” (article 35).

Hi ha pocs referents de lleis semblants en d'altres països del món i Catalunya serà, en aquest sentit, pionera a l'Estat espanyol. A Europa ja existeix a països com ara França, el Regne Unit i Suècia, a més d'Escòcia, mentre que Austràlia, Costa Rica, Guatemala, Hondures, Mèxic i el Quebec també tenen llei pròpia.

Podeu descarregar la llei en el següent enllaç.

Font: Junta Consultiva de Contractació Administrativa de la Generalitat de Catalunya.

BuyZETBuyZET

BuyZET - Cap al repartiment de béns i serveis amb zero emissions

Neix un nou projecte europeu amb l'objectiu de conèixer i disminuir l'impacte del tranport de la contractació pública

Les ciutats de Rotterdam, Oslo i Copenhaguen s'han associat amb l'objectiu d'entendre i reduir l'impacte del transport associat a les seves contractacions. Encara que sovint no es visibilitzi, cada producte o servei contractat per l'administració pública requereix un desplaçament urbà o interurbà, tant si es tracta de la compra de material d'oficina com del servei de manteniment de semàfors.

Mitjançant el projecte BuyZET, les ciutats:

1. Estudiaran la petjada del transport associat:

  • A la flota pròpia,
  • Als serveis de transport contractats,
  • Al transport associat al repartiment de béns i serveis per part dels seus proveïdors.

2. D'acord amb els resultats, identificaran dues àrees prioritàries de contractació.

3. Definiran Plans de Contractació Innovadora de les àrees escollides per tal d'assolir una distribució de béns i serveis amb zero emissions.

El projecte, coordinat per l'ICLEI - Governs Locals per la Sostenibilitat, compta també amb "ciutats observadores", com Southampton i la Regió de Brussel·les-Capital, que podran aplicar la metodologia desenvolupada i aprofitar les activitats d'intercanvi i la transferibilitat del projecte.

Més informació: http://www.buyzet.eu

Recursos / Recomanem

Imatge_CPVImatge_CPV

El Programa de Compra i Contractació Pública Verda del País Basc 2020

Importància de la contractació pública com a instrument de canvi

El Consell de Govern del País Basc ha aprovat aquest passat mes de setembre el "Programa de Compra i Contractació Pública Verda del País Basc 2020", elaborat pel departament de Medi Ambient i Política Territorial del País Basc, que promou criteris perquè les solucions escollides en les adquisicions públiques tinguin un menor impacte ambiental, més enllà de les obligacions fixades en la normativa ambiental que qualsevol producte ha de complir i assegurant un ús eficaç dels fons públics.

El nou programa suposa un salt qualitatiu en promoure la participació, per adhesió voluntària, del conjunt de les administracions públiques basques: Govern Basc (Departaments i Entitats associades), Diputacions Forals (Departaments i Entitats del sector públic foral adscrit) i Entitats locals (Ajuntaments, Mancomunitats, etc.). Els seus objectius són:

  • Contribuir a aconseguir una administració més eficient, fent un ús més eficient dels recursos;
  • Optimitzar la coordinació amb el mercat, assegurant que la CPV incorpora l'ecoinnovació i afavoreix el millor posicionament de les empreses basques; i
  • Vetllar perquè el País Basc sigui reconegut com a punt de referència al sud d'Europa, mitjançant la mobilització de tots els agents implicats.

Alhora el Programa inclou un sistema de mesura dels resultats que fa un seguiment del grau en què s'implementa cada objectiu. Per una banda, avalua el grau d'assoliment dels objectius per a les administracions participants i, per l'altre, el grau d'aplicació de les mesures establertes per a les cinc línies estratègiques d'actuació:

  • Contingut i eines per a la implementació;
  • Integració en els procediments de contractació;
  • Formació capacitació i sensibilització;
  • Coordinació amb el mercat; i
  • Comunicació, divulgació i treball en xarxa.

En termes quantitatius, en aquests moments, el nivell global de compra i contractació verda del Govern basc se situa en un 30%, valor no menyspreable si es considera que no tota la contractació és ambientalitzable i que ens trobem en un context econòmic desfavorable.

La societat pública Ihobe ofereix eines i suport a les administracions basques en la introducció de la perspectiva ambiental en la contractació per donar resposta als compromisos polítics.

Podeu descarregar més informació sobre la CPV del País Basc en el següent resum (en anglès): GPP in practice.

Factsheets_UNEPFactsheets_UNEP

Coneix les 40 bones pràctiques de Contractació Pública Sostenible de la UNEP

Implementació global de la CPS a través del Programa de les Nacions Unides per al Medi Ambient

Ja està disponible el suplement de la publicació "L'Estat Global de la Contractació Pública Sostenible (CPS) 2017" que recull 40 fitxes dels països participants: Alemània, Antigua i Barbuda, Argentina, Àustria, Bèlgica, Brasil, Canadà, Colòmbia, Costa d'Ivori, Croàcia, Dinamarca, Espanya, Eslovàquia, Estats Units d'Amèrica, Finlàndia, França, Hongria, Indonèsia, Irlanda, Israel, Itàlia, Japó, Líban, Malàsia, Mèxic, Mongòlia, Països Baixos, Noruega, Paraguai, Perú, Polònia, República de Corea, República Dominicana, República Txeca, Suècia, Suïssa, Singapur, Uruguai, Xile i Xina.

Aquestes fitxes, redactades entre el juny i setembre de 2016, descriuen l'estat actual de les polítiques de CPS, les activitats, els programes i els sistemes de seguiment i avaluació. Concretament es divideixen en 6 seccions:

  • Adquisicions al govern nacional (valor estimat de la despesa total de compra del govern central).
  • Marc normatiu (informació sobre polítiques i lleis de CPS amb enllaços).
  • Marc institucional (entitats públiques responsables del disseny, implementació i compliment de les polítiques de CPS).
  • Abast, objectius i prioritats (aspectes i objectius de sostenibilitat que cobreix cada govern nacional).
  • Activitats d'implementació (activitats i projectes implementats per fomentar la CPS).
  • Seguiment i avaluació (marcs de supervisió i avaluació de CPS).
  • Indicadors (objectius i finalitats aconseguides en termes d'implementació de la CPS).

Tal i com apunta el pròleg de la publicació, actualment la rellevància de la CPS com a eina estratègica per impulsar la sostenibilitat i transformar els mercats ja no es qüestiona. Del que es tracta és d'assegurar que estigui millor integrada en les polítiques governamentals i d'augmentar el treball en xarxa per accelerar la transició envers la CPS i garantir la plena participació de les economies emergents en aquest moviment global.

L'informe es pot descarregar (en anglès) del Knowledge Hub de la plataforma Sustainable Consumption and Production que forma part del Programa de les Nacions Unides per al Medi Ambient.

Font: Sustainable Public Procurement Programme.

Paper_NadalPaper_Nadal

Embolica els regals amb el paper de Nadal ecològic i solidari

Aquest any torna "l'autèntic paper de Nadal"!

Aquestes festes, si compres els regals de Nadal al teu barri, te'ls embolicaran amb paper sostenible i roba solidària. El comerç de la ciutat i l'Ajuntament de Barcelona impulsen la campanya "L'autèntic paper del Nadal" per fomentar el comerç de proximitat i conscienciar de la importància que té comprar i mantenir viu el barri on vivim, passegem, aprenem o juguem.

Del 15 de desembre al 5 de gener, si compres els regals a les botigues o mercats del teu barri, l'embolcall el posem nosaltres. Vine a una de les quinze casetes situades a diferents zones comercials de la ciutat i t'embolicarem els regals amb l'autèntic paper del Nadal!

Autentic_paper_NadalPer això hem creat un paper de regal ecològic i embolcalls diferents de roba reciclada que han estat produïts per la Fundació Pare Manel i el Centre Especial de Treball Estel Tàpia, a partir d'una iniciativa de la cooperativa Tarpuna. Si actives amb el mòbil la seva etiqueta, podràs saber que regales molt més que allò que has embolicat.

Aquest Nadal embolica't amb el barri i fes un bon paper. T'hi apuntes?

Font: http://lameva.barcelona.cat/

Agenda

Fira Consum ResponsableFira Consum Responsable

Fira de Consum Responsable i d’Economia Social i Solidària

22/12/2017

Productes, serveis i activitats per afavorir una economia de proximitat i una transformació social

La fira, organitzada pel Comissionat d’Economia Social, Desenvolupament Local i Consum de l’Ajuntament de Barcelona, amb la participació d’entitats, empreses i projectes de l’àmbit de l’economia social i solidària, és l'espai que, per Nadal, mostra a la ciutadania com el consum responsable, l'economia social i solidària i de proximitat és ja una realitat a Barcelona.

Al llarg de dues setmanes, es mostrarà com és possible comprar i consumir de manera sostenible i solidària oferint productes, serveis i activitats d'empreses i entitats que promouen i fan activitat econòmica i sociocomunitària durant tot l'any i a tots els districtes de la ciutat.

A la fira, els visitants trobaran entorn de 60 projectes, entitats i empreses que fan i volen fer economia i transformació social, i proposen un canvi del model socioeconòmic. Projectes que impulsen l'economia de proximitat, arrelada a barris, districtes i a la ciutat i el país, aquella que no es deslocalitza, que s'orienta a satisfer necessitats, aspiracions i, fins i tot, desitjos de les persones i els territoris.

Logo_CRdefAquest any, a l'Espai Consciència s'hi duran a terme més de quaranta actes com ara activitats infantils, espais de degustació, presentació de llibres, tallers de reciclatge i d'artesania i espectacles de màgia. També s'oferirà un ampli ventall d'activitats d'educació en el consum responsable per a tots els públics, entre les quals destaquen dos concerts, una desfilada de moda i un espectacle infantil que tindran lloc els dies 23, 27 i 29 de desembre.

La fira constarà de 44 estands ocupats per prop d'una seixantena de projectes, empreses i entitats.

Font i més informació de totes les activitats en el següent enllaç.

Renova_robaRenova_roba

"Renova la teva roba" i "Renova les teves joguines"

02/11/2017

Del 2 de novembre al 3 de desembre pots participar al "Renova la teva roba", iniciativa promoguda per entitats, associacions i equipaments de Barcelona amb el suport de l'Ajuntament de Barcelona, i dins la Setmana Europea per a la Prevenció de Residus.

Tria entre els punts d'intercanvi que trobaràs per tot Barcelona i porta-hi la teva roba. A canvi, et donaran cupons Renoves amb la puntuació corresponent, que després podràs intercanviar per la roba que més t'agradi a qualsevol punt de la xarxa.

Més informació sobre els punts d'intercanvi i els horaris en el següent enllaç.

També, del 27 de novembre al 23 de desembre pots participar de la xarxa d'intercanvi de joguines. Porta les joguines que ja no facis servir a qualsevol dels punts de la xarxa. A canvi rebràs cupons Renoves que podràs intercanviar per les joguines que més t'agradin. Consulta les normes de participació, punts i dates de recollida i intercanvi descarregant el fulletó (pdf).

Renova_joguines

I recorda: el millor residu és el que no generes. Compra i consumeix en la mesura justa!

Lidera consumLidera consum

Exposició: Lidera el teu consum

12/12/2017

Exposició modular sobre el consum responsable de la Diputació de Barcelona

Aquests dies de festes, recomanem l’exposició "Lidera el teu consum. Ciutadà actiu, consumidor responsable" que pretén ser una reflexió sobre tots els aspectes de la nostra vida com a persones consumidores i alhora proporcionar la informació i les eines necessàries per a consumir responsablement. Els continguts són els següents:

  • Quins són els nostres drets com a consumidors?
  • Què podem fer quan creiem que els nostres drets s’han vulnerat?
  • Els serveis públics de consum
  • La compra responsable
  • Fixa't en l'etiqueta
  • La contractació de serveis
  • La compra conscient
  • Pobresa energètica

Si no podeu anar-hi, podeu descarregar la guia didàctica de l'exposició.

Font: web de la Diputació de Barcelona.