Notícies
Recursos: “Com aconseguir la circularitat: lliçons de 30 contractacions pilot”
L’informe recull l’experiència de 30 contractacions circulars amb l’objectiu de servir de guia per avançar en la implementació de la contractació circular
En el marc del projecte europeu Interreg North Sea Region ProCirc s’ha publicat l’informe “Com aconseguir la circularitat: lliçons de 30 contractacions pilot” que recull l’experiència de 30 contractacions circulars amb l’objectiu de servir de guia per avançar en la implementació de la contractació circular.
La compra circular és un enfocament de compra que busca canviar els models de consum i producció insostenibles. En aquest tipus de compra s’apliquen els principis de l'economia circular, com ara escurçar i tancar els cicles de productes i materials. Això significa replantejar els requisits, els criteris, els principis del contracte, els models de negoci i les pràctiques internes per tal de minimitzar l'ús de materials verges, eliminar els residus, crear circuits circulars i reduir dràsticament les emissions de CO2.
Els sectors de les contractacions presentades corresponen als àmbits principals del ProCirc: mobiliari, projectes d’obres, gestió de residus, TIC i tèxtils. Per a cada un d’aquests sectors l’informe proporciona opcions actuals al mercat i bones pràctiques.
D’altra banda també planteja cinc recomanacions claus per als òrgans de contractació que es volen iniciar o seguir treballant en l’àmbit de la contractació circular:
1. Provar: en gairebé totes les categories de productes hi ha potencial per a reduir l'impacte ambiental. Triar una categoria de producte d'interès i simplement provar-ho. S’aprendrà del procés, potser s’hauran de fer adaptacions i es veurà impacte.
2. Trobar l'equilibri: les contractacions circulars requereixen un mercat preparat per oferir i un comprador que sàpiga què demanar. Cal impulsar el mercat i fomentar el desenvolupament de solucions innovadores durant el contracte, establint un diàleg amb els proveïdors. Començar aclarint la visió de l’entitat en diàlegs de mercat i en els documents de licitació. Un cop es mostri cap a on es vol anar, els proveïdors poden ajudar a trobar solucions innovadores per arribar-hi.
3. Alinear els objectius de l’òrgan de contractació amb les pràctiques de contractació: una contractació circular aconsegueix el seu potencial quan el contracte s'utilitza de la manera prevista. L'impacte a gran escala només s'aconsegueix quan les lliçons apreses en els experiments es converteixen en pràctica habitual. Per fer-ho, cal la implicació de tota l'organització.
4. Valorar la innovació: S’ha de dedicar temps i recursos suficients per trobar noves solucions. Algunes activitats en un procés de contractació circular poden requerir més temps del que és habitual. Quan s'hagi iniciat el procés d'innovació, la inversió per a cada nova contractació disminuirà amb el temps.
5. Utilitzar el coneixement existent: comprovar el que han fet altres organitzacions en les seves contractacions i com es pot reutilitzar. Utilitzar experts que ajudin a guiar els diàlegs de mercat i interpretin les respostes en criteris específics i avaluables. Intercanviar informació i experiències amb altres administracions i entitats a través de xarxes i eines de contractació.
L’informe (disponible en anglès) es pot consultar i descarregar en el següent enllaç.