La JornadA+S 2017
El 28 de novembre de 2017 va tenir lloc la Jornada Ajuntament + Sostenible al Centre Cívic La Sedeta, la trobada de treballadors i treballadores municipals compromeses amb la sostenibilitat per compartir idees, sinergies i amplificar el compromís de l’Ajuntament amb la sostenibilitat a través del Programa Ajuntament + Sostenible.
Benvinguda i presentació
La benvinguda i presentació va tenir lloc a càrrec de Janet Sanz, cinquena tinenta d’alcaldia. Sònia Frias, adjunta de la Gerència d’Ecologia Urbana i Francesc Roma, tècnic de participació de la mateixa Gerència, varen presentar i conduir la resta de la jornada. La primera ponència la va fer en Francesc Mauri sobre el canvi climàtic. El meteoròleg i presentador de televisió explica les petites coses del dia a dia que es poden fer per lluitar contra el canvi climàtic, com moure’s en transport públic, compatir cotxe, fer servir taxis ecològics o separar selectivament els residus.
Diàleg entorn el nou marc de contractació sostenible
Segueix la jornada amb un diàleg sobre el nou marc de contractació sostenible a càrrec del tècnic de la Direcció de Coordinació de Contractació Administrativa, César Sánchez, que exposa els criteris socials, la responsable del programa Ajuntament + Sostenible, Mar Campanero, que exposa els criteris ambientals, i de la Directora Tècnica d'Innovació Digital, Anna Majó, que exposa com incorporar la innovació en la contractació municipal.
Per avançar envers aquest nou marc de contractació sostenible els participants en el debat destaquen quins són els aspectes més determinants, com el seguiment en l’execució dels contractes. Expliquen com, concretament a través de l’aplicació SAP, es podran identificar aquells contractes on s’ha aplicat alguna de les instruccions tècniques per a l’aplicació de criteris de sostenibilitat.
Es comenten també altres aspectes, com l’elaboració regular d’indicadors de resultats o l’equilibri entre criteris ambientals, socials i d’innovació i el preu de licitació. En aquest sentit, es menciona la nova llei de contractació la qual defineix que els contractes s'han d'adjudicar en termes d'eficiència, de millor relació qualitat/preu tenint en compte també criteris ambientals. Un altre tema comentat es la col·laboració amb el mercat per tal d’avançar en l’oferta de productes i serveis més ambientals, socials i innovadors.
Photocall de compromisos ambientals
El photocall de compromisos ambientals és un espai pensat perquè els assistents concretin amb missatges els compromisos ambientals i accions que volen dur a terme per reduir l’impacte ambiental de la seva activitat i liderar el canvi amb el propi exemple (anar amb bicicleta, usar vaixella reutilitzable, organitzar esdeveniments sostenibles, adquirir alimentació ecològica per a totes les escoles, fomentar l’estalvi d’aigua i l’eficiència energètica, etc.).
Alguns dels compromisos ambientals:
- Vaixella reutilitzable, minimitzar residus
- Utilitzar el meu boc’n’roll cada dia
- Imprimir el màxim en pdf
- Farem contractes més sostenibles
- Barcelona, riquesa de fauna
Dinàmica participativa
La jornada Ajuntament+Sostenible es reprèn amb una dinàmica participativa que té lloc a través del treball en grups organitzat en dotze taules rodones. Cada taula, formada per treballadors municipals de diferents àrees i districtes, ha de prioritzar primer individualment i després per taula, dos èxits assolits i dues barreres que hagin dificultat adquirir compromisos amb la sostenibilitat. Finalment, en un pòster conjunt, una persona de cada taula comunica els aspectes positius i negatius prioritzats de cada taula a la resta d’assistents.
Alguns dels èxits assolits han estat els següents:
- Tenir material d'oficina compartit tant per ús intern com per a esdeveniments.
- El compromís de l'Ajuntament amb la bicicleta.
- La recollida selectiva de residus a tot l'edifici municipal.
- L’ús del paper reciclat en la majoria d'accions.
- L’estalvi energètic (sensors de llum, apagar llums, ordinadors i climatització)
- La superació de la resistència inicial quan es mostren casos reals d'èxit.
Algunes de les barreres identificades han estat les següents:
- La manca d'espai d'emmagatzematge del material d’oficina per a la reutilització a nivell social (falta espai i gestió).
- La manca d’aparcaments bici als edificis municipals.
- La manca de consciència social en la recollida selectiva. Als "office" no funciona.
- Cal potenciar els tràmits administratius electrònics per estalviar paper.
- No hi ha cap gestor energètic que es dediqui al control de consums dels edificis o a projectes de millora d’eficiència energètica.
- Valorar i poder recuperar per al sector els beneficis econòmics derivats de les mesures ambientals adoptades.
Propostes per accelerar l'acció
Els àmbits temàtics sobre els quals els assistents han fet propostes d’acció, per ordre decreixent, han estat els següents: neteja i recollida selectiva de residus en edificis municipals i paper (15%), equips informàtics (12%), elements de comunicació, esdeveniments i serveis d'alimentació (9%), subministrament d’electricitat i vehicles (8%), projectes d’obres (6%), fusta i mobiliari d’oficina (3%) i productes tèxtils (2%).
Algunes de les propostes per accelerar l’acció han estat les següents:
- Respecte als elements de comunicació, potenciar la comunicació digital. Menys impressió layers o tirades més curtes.
- Instaurar el got reutilitzable a tots els esdeveniments (jornades, concerts, festes, etc.)
- Instal·lar un sistema d'impressió personalitzat que només imprimeixi quan l'usuari arribi a la impressora (empremta digital/targeta).
- Assegurar que la fusta que fa servir la ciutat ve produïda en sistemes sostenibles de boscos on hi ha una política de regeneració i sostenibilitat del territori i que formin part d'una economia circular.
- Crear espais d'emmagatzematge per a reutilitzar el material d’oficina i recursos per la seva gestió.
- Facilitar eines motivadores per implantar la recollida selectiva en edificis municipals: contenidors per a la selecció de residus per plantes en edificis.
- Formació al personal perquè faci un ús més adequat de les impressions en relació a l’ús del paper. Educació en l'ús del recurs.
- En relació als productes tèxtils, tenir roba municipal que no es condicioni segons la campanya. Ex: anoracs amb finestra de plàstic i velcro on es pugui canviar el logo o missatge del moment.
- Utilitzar en els projectes d’obres materials de construcció més sostenibles i sistemes reutilitzables i recuperables.
- Instal·lar sistemes d'osmosis per l'aigua. Garantir a tots els edificis municipals fonts d'aigua potable per evitar ús d'ampolles de plàstic.
- 100% energia verda d'origen renovable. Tendir cap al subministrament d'energia verda.
- Fomentar el vehicle elèctric posant punts de recàrrega en els equipaments municipals i en la ciutat (al carrer, pàrquing públic i privat -facilitar-ho).
Serveis esperats del Programa A+S
Alguns dels serveis que s’espera del Programa A+S han estat els següents:
- Respecte als elements de comunicació, prioritzar l'edició digital
- Ampliar l’ús del got reutilitzable esdeveniments públic-privats: fer el contacte, cessió d'ús, etc.
- Establir un referent que expliqui als diferents departaments mesures sostenibles pels equips informàtics.
- Identificar els parcs infantils on hi hagi elements de plàstic i proposar projectes de substitució amb fusta.
- Facilitar i oferir empreses/proveïdors de mobiliari d'oficina que incorporin criteris de sostenibilitat.
- Donar suport per complir les mesures de la recollida selectiva (cubells, treure les papereres de sota taula, usar gots reutilitzables, productes de neteja biodegradables, fer seguiment, etc.).
- Supervisar el Departament de Publicacions i comunicació per a reduir la quantitat de material editat i que les publicacions de l'Ajuntament siguin 100% paper reciclat.
- Més flexibilitat i suport dels serveis jurídics i de contractació per innovar en els projectes d’obres
- Definir plecs tècnics de serveis d’alimentació per realitzar licitacions que compleixin amb les mesures (vending de proximitat i fonts d'aigua potable).
- Ajuda, mitjançant persones amb coneixements específics en la matèria, per a poder implementar mesures per a l’autogeneració de renovables i planificar el seu cost.
- Dur a terme campanyes informatives i de conscienciació per fomentar mitjans de desplaçament més sostenibles.
Els premis A+S
Aquestes han estat les 10 iniciatives premiades per la seva valuosa incorporació de la sostenibilitat en diferents àmbits de gestió municipal:
1. Desplegament d'un Pla Estratègic de Sostenibilitat de l'ICUB i obtenció de Distintius de Garantia de Qualitat Ambiental per 15 equipaments culturals – Institut de Cultura de Barcelona
2. Introducció de criteris de sostenibilitat en el Plec d’Elements de Comunicació de la Via Pública (Banderoles) – Direcció de Comunicació
3. Eficiència energètica i qualitat ambiental en el disseny i construcció d'equipaments municipals – Districte de Sant Andreu i BIMSA
4. Programa d’impuls de la biodiversitat local en espais i edificis municipals – Gerència Adjunta de Medi Ambient i Serveis Urbans i Institut Municipal de Paisatge Urbà
5. Desplegament del Pla Estratègic de Sostenibilitat Interna de la Gerència de Seguretat i Prevenció i electrificació de la flota de motos de la Guardia Urbana – Gerència de Seguretat i Prevenció
6. Ambientalització del plec del servei de menjador de les escoles bressol públiques municipals - Institut Municipal d’Educació
7. Aplicació de mesures d’eficiència energètica en la xarxa de biblioteques municipals - Consorci de Biblioteques, en col·laboració amb la Gerència de Recursos, l’Agència de l’Energia de Barcelona, Barcelona Activa i els districtes
8. Obtenció del Distintiu de Qualitat Ambiental per edificis d'oficines i del Certificat Edifici Amic de la Bici – Gerència de Recursos
9. Incorporació de la sostenibilitat com a eix estratègic de la Xarxa d’Ateneus de Fabricació – Xarxa d’Ateneus de Fabricació
10. Implantació de mesures per a l’ambientalització de festes i esdeveniments – Districte de Gràcia, Districte de Sants i BSM