Notícies
L'estratègia de Barcelona per la mobilitat elèctrica
Compromís per tenir una flota de 100 busos elèctrics en sis anys
L'Ajuntament de Barcelona ha presentant l’estratègia de mobilitat elèctrica que recull el compromís d’incrementar el parc de vehicles elèctrics de la flota municipal com a resposta a la necessitat d’una mobilitat segura, sostenible, equitativa i eficient. L’objectiu és impulsar l’ús del vehicle elèctric tant en l’àmbit públic com en el privat, millorar les infraestructures de recàrrega i contribuir a impulsar el desenvolupament industrial de l’electromobilitat.
Barcelona s'ha marcat el repte d'arribar als 24.000 vehicles elèctrics l'any 2024 a partir de bonificacions a aquest tipus de vehicles i de dificultar la mobilitat a la resta de cotxes i motos privats. L'objectiu és millorar la qualitat de l'aire de la ciutat i reduir substancialment la contaminació.
La capital catalana tindrà una flota de vehicles de transport públic 100 % elèctrics el 2040, amb un desplegament progressiu que passi dels 4 autobusos elèctrics que hi ha actualment a 100 vehicles el 2024, i completar la transformació de la flota amb autobusos de zero emissions el 2040. La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, ha anunciat que TMB ha encarregat 25 autobusos totalment elèctrics que ajudaran a convertir la línia H16 que travessa la Diagonal en una línia totalment elèctrica. A partir del 2025, l'Ajuntament es compromet a adquirir només vehicles de zero emissions de tal manera que, d'aquí a 22 anys, circulin per la ciutat només busos elèctrics.
L'administració també pressionarà el sector del taxi per tal que passi dels 23 vehicles actuals als 10.500, la totalitat de la flota, el 2040. A partir de l'any vinent, l'Institut Metropolità del Taxi s'ha compromès a no homologar més taxis dièsel i, a partir del 2024, només s'homologaran els elèctrics.
Els objectius globals de l’estratègia se centren a incrementar progressivament el parc de vehicles privats per passar dels actuals 1.057 a 24.000 turismes elèctrics l’any 2024, i a incentivar l’ús de les motocicletes elèctriques. Tot i que Barcelona és la ciutat de l'estat amb més matriculacions, els turismes i les motocicletes elèctrics només representen el 0,15 % i el 0,4 % del total, respectivament.
Les mesures per arribar a aconseguir aquestes xifres se centren a ampliar la infraestructura de càrrega de vehicles; a impulsar beneficis per a l’estacionament, l’ús de vies preferents o la recàrrega, i a continuar treballant per oferir subvencions per a vehicles d’energies alternatives i més bonificacions en l’impost de circulació.
La implementació d’una mobilitat elèctrica, en consonància amb el Pla de mobilitat urbana de la ciutat, permet articular un model de mobilitat sostenible i respectuós amb el medi ambient, amb beneficis com la disminució de la contaminació atmosfèrica i acústica, la reducció de la dependència dels combustibles derivats del petroli i l’impuls de les energies renovables.
Font: Premsa Ajuntament de Barcelona.