Notícies
Com la compra verda conjunta pot reduir la petjada de carboni en l'entrega de béns
BuyZET: casos d'Oslo, Copenhaguen i Rotterdam
S'acaben de publicar tres informes de tres ciutats europees entorn de la investigació sobre la possibilitat de configurar grups de compradors comuns en el marc del projecte europeu BuyZET i maximitzar l'impacte de les mesures innovadores de contractació. Copenhaguen, Oslo i Rotterdam han estudiat amb tots els actors del mercat rellevants de les seves cadenes de subministrament, la possibilitat de comprar amb altres regions properes una gamma de productes i serveis per augmentar l'eficiència dels lliuraments i, alhora, reduir els costos.
Les PIMES dominen el sector i el problema és doble. D'una banda, la immensa majoria dels proveïdors són actius en una sola ciutat, o fins i tot en una àrea geogràfica petita, cosa que dificulta molt que els diferents compradors procurin el servei del mateix proveïdor. D'altra banda, per tal de donar suport a l'economia local, l'estratègia d'alguns compradors públics (vegeu Rotterdam) implica la diversificació de la cartera de proveïdors, a favor de les petites i mitjanes empreses: això representa un exemple d'intercanvi entre inclusió social i econòmica enfront de l’eficiència organitzativa i el rendiment ambiental.
Les nostres activitats de diàleg amb el mercat BuyZET indiquen clarament que els actors estan disposats a oferir els seus serveis i productes lliures d'emissions si això s'exigeix clarament en les licitacions. En aquest sentit, les ciutats BuyZET estan considerant la possibilitat de redactar i signar una crida a l’acció per al lliurament d'emissions zero per al sector públic el 2025. Això implica informar el mercat de la necessitat d'un canvi cap a pràctiques de compra sostenible i incrementar la conscienciació, entre altres compradors privats i públics, interessats a utilitzar contractes públics per impulsar la transició envers el transport lliure d'emissions per a activitats comercials a les ciutats.
Aquestes conclusions són preliminars perquè el projecte encara està en curs, però són fonamentals per recolzar i millorar l'eficàcia de les activitats d'implicació del mercat que les ciutats hauran de dur a terme des d'ara fins al final del projecte. A més, el treball per definir de forma més concreta l'establiment de grups de compradors continuarà fins al final del projecte, i aquests informes s'actualitzaran tenint en compte els resultats finals.
Font i més informació a les publicacions de BuyZET. El projecte BuyZET té com a objectiu comprendre i optimitzar l'impacte de la contractació pública sobre els patrons de transport a les ciutats i trobar solucions de lliurament innovadores i sostenibles per a béns i serveis.