Notícies

Com la compra verda conjunta pot reduir la petjada de carboni en l'entrega de béns

22/04/2019

BuyZET: casos d'Oslo, Copenhaguen i Rotterdam

BuyZet logo

S'acaben de publicar tres informes de tres ciutats europees entorn de la investigació sobre la possibilitat de configurar grups de compradors comuns en el marc del projecte europeu BuyZET i maximitzar l'impacte de les mesures innovadores de contractació. Copenhaguen, Oslo i Rotterdam han estudiat amb tots els actors del mercat rellevants de les seves cadenes de subministrament, la possibilitat de comprar amb altres regions properes una gamma de productes i serveis per augmentar l'eficiència dels lliuraments i, alhora, reduir els costos.

Les PIMES dominen el sector i el problema és doble. D'una banda, la immensa majoria dels proveïdors són actius en una sola ciutat, o fins i tot en una àrea geogràfica petita, cosa que dificulta molt que els diferents compradors procurin el servei del mateix proveïdor. D'altra banda, per tal de donar suport a l'economia local, l'estratègia d'alguns compradors públics (vegeu Rotterdam) implica la diversificació de la cartera de proveïdors, a favor de les petites i mitjanes empreses: això representa un exemple d'intercanvi entre inclusió social i econòmica enfront de l’eficiència organitzativa i el rendiment ambiental.

Les nostres activitats de diàleg amb el mercat BuyZET indiquen clarament que els actors estan disposats a oferir els seus serveis i productes lliures d'emissions si això s'exigeix clarament en les licitacions. En aquest sentit, les ciutats BuyZET estan considerant la possibilitat de redactar i signar una crida a l’acció per al lliurament d'emissions zero per al sector públic el 2025. Això implica informar el mercat de la necessitat d'un canvi cap a pràctiques de compra sostenible i incrementar la conscienciació, entre altres compradors privats i públics, interessats a utilitzar contractes públics per impulsar la transició envers el transport lliure d'emissions per a activitats comercials a les ciutats.

Aquestes conclusions són preliminars perquè el projecte encara està en curs, però són fonamentals per recolzar i millorar l'eficàcia de les activitats d'implicació del mercat que les ciutats hauran de dur a terme des d'ara fins al final del projecte. A més, el treball per definir de forma més concreta l'establiment de grups de compradors continuarà fins al final del projecte, i aquests informes s'actualitzaran tenint en compte els resultats finals.

Font i més informació a les publicacions de BuyZET. El projecte BuyZET té com a objectiu comprendre i optimitzar l'impacte de la contractació pública sobre els patrons de transport a les ciutats i trobar solucions de lliurament innovadores i sostenibles per a béns i serveis.

Subscriu-te al bulletí!

Aquí et pots subscriure al Butlletí Ajuntament + Sostenible