Notícies

Aprovades les instruccions derivades del Decret de Contractació Responsable per a la introducció de criteris de sostenibilitat en la contractació municipal de Barcelona

14/05/2015

El passat 28 d’abril es va signar el Decret d'Alcaldia que aprova les instruccions tècniques derivades del Decret sobre contractació responsable amb criteris socials i ambientals, de 20 de novembre de 2013.

Aquesta nova normativa, d'obligat compliment per a tots els òrgans de contractació municipal, defineix criteris de sostenibilitat específics per a 12 grups de productes i serveis prioritaris: Alimentació (menjadors escoles bressol, càtering i vending), Electricitat, Elements de Comunicació, Equips informàtics, Fusta, Mobiliari d'oficina, Projectes d'Obres, Organització d'esdeveniments, Paper, Productes i serveis de neteja, Tèxtils i Vehicles.

La definició d'aquestes instruccions s'ha portat a terme a través de grups de treball en els que han participat responsables de nombrosos departaments i àrees de tot l'Ajuntament.

Alguns aspectes destacables de la implantació d'aquesta normativa són:

  • El 100% de l'energia elèctrica subministrada ha de ser electricitat verda amb garantia d'origen.
  • S'han d'adquirir prioritàriament vehicles elèctrics per a la flota municipal.
  • S'estableixen criteris de màxima autosuficiència energètica per als projectes d'espai públic i d'edificació.
  • Les empreses proveïdores de vestuari de treball han de presentar un certificat de compromís ètic i el tèxtil adquirit ha de tenir limitada la presència de substàncies químiques.
  • En l'adquisició dels equips informàtics, a més dels criteris d'eficiència energètica i limitació de substàncies tòxiques, les empreses proveïdores s'han de comprometre a treballar per adoptar mesures que garanteixin la transparència i el compliment de les convencions bàsiques de l'OIT.
  • Tots els elements de comunicació de l'Ajuntament hauran d'incorporar criteris d'ecoedició i ús de materials i pràctiques més sostenibles.
  • Tots els productes de fusta han de comptar amb garanties de procedència d'explotacions forestals sostenibles (certificat FSC, PEFC o equivalent).
  • Es valora i consolida la presència d'aliments d'agricultura ecològica i de comerç just en els serveis d'alimentació contractats per l'Ajuntament (menjadors d'escoles bressol, càtering i màquines de venda automàtiques).

Es tracta d'una iniciativa pionera en l'àmbit nacional i internacional que consolida el compromís de l'Ajuntament per afavorir l'acció social i el respecte pel medi ambient a través de la seva contractació. Així mateix, a través d'aquestes instruccions es pretén definir uns estàndards mínims de compliment i dotar d'homogeneïtat a la contractació municipal.

Podeu descarregar el Decret publicat clicant aquí i trobar les instruccions i més informació a l'apartat Marc legal i normativa interna de la web del Programa A+S.

Subscriu-te al bulletí!

Aquí et pots subscriure al Butlletí Ajuntament + Sostenible