Notícies
Aprovades les instruccions derivades del Decret de Contractació Responsable per a la introducció de criteris de sostenibilitat en la contractació municipal de Barcelona
El passat 28 d’abril es va signar el Decret d'Alcaldia que aprova les instruccions tècniques derivades del Decret sobre contractació responsable amb criteris socials i ambientals, de 20 de novembre de 2013.
Aquesta nova normativa, d'obligat compliment per a tots els òrgans de contractació municipal, defineix criteris de sostenibilitat específics per a 12 grups de productes i serveis prioritaris: Alimentació (menjadors escoles bressol, càtering i vending), Electricitat, Elements de Comunicació, Equips informàtics, Fusta, Mobiliari d'oficina, Projectes d'Obres, Organització d'esdeveniments, Paper, Productes i serveis de neteja, Tèxtils i Vehicles.
La definició d'aquestes instruccions s'ha portat a terme a través de grups de treball en els que han participat responsables de nombrosos departaments i àrees de tot l'Ajuntament.
Alguns aspectes destacables de la implantació d'aquesta normativa són:
- El 100% de l'energia elèctrica subministrada ha de ser electricitat verda amb garantia d'origen.
- S'han d'adquirir prioritàriament vehicles elèctrics per a la flota municipal.
- S'estableixen criteris de màxima autosuficiència energètica per als projectes d'espai públic i d'edificació.
- Les empreses proveïdores de vestuari de treball han de presentar un certificat de compromís ètic i el tèxtil adquirit ha de tenir limitada la presència de substàncies químiques.
- En l'adquisició dels equips informàtics, a més dels criteris d'eficiència energètica i limitació de substàncies tòxiques, les empreses proveïdores s'han de comprometre a treballar per adoptar mesures que garanteixin la transparència i el compliment de les convencions bàsiques de l'OIT.
- Tots els elements de comunicació de l'Ajuntament hauran d'incorporar criteris d'ecoedició i ús de materials i pràctiques més sostenibles.
- Tots els productes de fusta han de comptar amb garanties de procedència d'explotacions forestals sostenibles (certificat FSC, PEFC o equivalent).
- Es valora i consolida la presència d'aliments d'agricultura ecològica i de comerç just en els serveis d'alimentació contractats per l'Ajuntament (menjadors d'escoles bressol, càtering i màquines de venda automàtiques).
Es tracta d'una iniciativa pionera en l'àmbit nacional i internacional que consolida el compromís de l'Ajuntament per afavorir l'acció social i el respecte pel medi ambient a través de la seva contractació. Així mateix, a través d'aquestes instruccions es pretén definir uns estàndards mínims de compliment i dotar d'homogeneïtat a la contractació municipal.
Podeu descarregar el Decret publicat clicant aquí i trobar les instruccions i més informació a l'apartat Marc legal i normativa interna de la web del Programa A+S.