Notícies
Actualització de la Guia per a la compra pública verda de vehicles de la Generalitat de Catalunya
La guia és més generalista per poder proporcionar directrius perdurables en el temps considerant els continus avenços tecnològics
La Generalitat de Catalunya ha publicat una nova versió de la Guia per a la compra pública verda de vehicles, un instrument de suport i orientació per a les persones responsables de la redacció i preparació d’expedients de contractació relacionats amb la compra, arrendament o utilització de vehicles, així com els serveis de manteniment associats. Aquesta guia s’emmarca en el projecte de transformació del parc mòbil de la Generalitat, amb l’objectiu d’electrificar la seva flota de vehicles abans del 2026.
La guia proporciona indicacions per a l'adquisició de vehicles de classe M1 i N1 (turismes i furgonetes lleugeres) i, en menor mesura, vehicles de classe L (ciclomotors, motocicletes, tricicles i quadricicles lleugers). Els continguts són més generalistes per oferir directrius perdurables, considerant els continus avenços tecnològics en el mercat automobilístic.
La primera prioritat és, doncs, reflexionar sobre la necessitat de desplaçar-se, per tal de reduir la compra de vehicles innecessaris i evitar-ne la infrautilització. Quan aquesta necessitat existeix, cal valorar si es necessita un vehicle motoritzat o no motoritzat, i si és essencial disposar d’un vehicle de propietat, considerant factors com l’ús diari o puntual, la distància dels recorreguts i la possibilitat de compartir vehicles entre diferents unitats o serveis.
Pel que fa a la motorització, s’haurà de prioritzar l'adquisició de vehicles elèctrics purs, seguits dels híbrids endollables, amb excepcions justificades per raons tècniques i operatives. La guia proposa diversos models de subministrament, com el rènting, el lísing o la compra, incloent vehicles de segona mà, sempre que compleixin els estàndards d’eficiència i motorització adequats.
A més, la guia inclou clàusules ambientals per als contractes de subministrament de vehicles i de serveis amb vehicles adscrits en relació al consum energètic, emissions de CO2 i altres contaminants, autonomia, vida útil de les bateries, pneumàtics eficients i recautxutats, reciclabilitat i gestió de fi de vida de les bateries, reducció de desplaçaments i formació en conducció eficient, entre d’altres aspectes.
Aquestes prioritats i criteris de la Generalitat estan alienats amb els de l’Ajuntament de Barcelona, recollits en la Instrucció tècnica de contractació de vehicles. L’aplicació de la Instrucció en els nous contractes es reflecteix en una millora ambiental de la flota total: segons l’inventari de vehicles 2022, el 64% són vehicles de baixes emissions (elèctrics, híbrids i de gas) i el 42%, vehicles de zero emissions (elèctrics i híbrids endollables). Aquesta evolució positiva és notable en comparació amb el 2017, quan els vehicles de baixes emissions representaven el 44% i els de zero emissions, el 23%.